Beeldschermen en monitoren op je stand - wel of niet doen?

16.06.2022

“Oh ja, en natuurlijk moet er ook en een TV in onze stand”

Als we bezig zijn met de briefing voor een beursstand of beurswand dan komt het onderwerp TV, of “beeldscherm” bijna altijd aan bod.

Als je, net als ik, regelmatig over een beurs loopt dan zie je ze op bijna alle stands TV- schermen, monitoren of zelfs complete videowalls (LED walls). Blijkbaar zijn ze onmisbaar.

Maar is dit eigenlijk wel zo? Wat is de functie van zo’n scherm en waar moet je op letten als je deze integreert in je stand design? Wat moet je doen en wat kun je beter laten?

Beeldscherm op beursstand
Videowall op beursstand
Beeldscherm ophangen beursstand

Om de vraag te beantwoorden wat de functie is van TV scherm en monitoren, moeten we eigenlijk eerst terug naar de vraag wat de functie van de stand zelf is. Alhoewel je daar een boek over kunt schrijven (dat deed ik dan ook😉) kun je deze in de kern terugbrengen tot het volgende:

  1. Gezien worden
  2. Bezoekers in een paar seconden vertellen wie je bent en wat je doet
  3. Potentiële klanten aan het denken én in beweging zetten
  4. Contact maken

Als je deze vier punten aanhoudt als de kernfuncties van je stand hoe past een beeldscherm, als onderdeel van de stand, daar dan in?

Bewegend beeld trekt de aandacht

Natuurlijk, da’s een makkelijke. Iets wat beweegt trekt de aandacht. Zo zijn we als mensen immers geprogrammeerd. En daarmee heb je dan meteen de eerste functie van een monitor op je stand te pakken. Door video of andere content af te spelen heb je een bewegend element op je stand. En op zich trekt dat de aandacht.

Maar zoals ik in de intro al aangaf zie je op bijna alle stands één of meerdere TV schermen. Bovendien ervaren bezoekers op beurzen sowieso al een “overload” aan prikkels, signalen, beelden en boodschappen. De vraag is dan ook of je met een beeldscherm op jouw stand nog wel echt de aandacht trekt.

Langslopende bezoekers vertellen wie je bent en wat je doet

Super belangrijk voor elke beursstand is dat deze in een paar seconden vertelt wie je bent, wat je doet en waarom je interessant bent voor potentiële klanten. Kan een video, afgespeeld op een beeldscherm, je daarbij helpen?

Het antwoord is nee. Meestal niet. TV schermen of monitoren zijn te klein om deze functie te kunnen vervullen. Ondanks dat de content beweegt is deze niet in een paar seconden te “lezen”. Of het moet gaan om een gigantische grote videowall die een flink deel van de stand beslaat. Daarmee lukt het (soms) wel.

Bezoekers entertainen, informeren en overtuigen

De toegevoegde waarde van een beeldscherm of monitor op je stand zit hem dus niet in het “in contact komen” met bezoekers. Nee, ze hebben vooral een functie op het moment dat je al in contact bént met een bezoeker. De stand heeft zijn werk dan al gedaan en je bent in gesprek met misschien wel een potentiële klant. Tijdens dit gesprek kun je dan als standhouder de content op een beeldscherm gebruiken om bezoekers te informeren, entertainen en te overtuigen.

Stopping Power

Samenvattend kun je dan ook zeggen dat de “stopping power” van bewegende content op beeldschermen vrij beperkt is. Ook helpen ze maar nauwelijks om langslopende bezoekers te vertellen wie je bent en wat je doet. Video’s of andere content zijn vooral een tool om potentiële klanten te informeren en overtuigen. Een verkoopinstrument.

Welke content gebruik je het beste op je beeldscherm of videowall?

Nu we dat weten, waar moet je dan op letten als je een beeldscherm met content gaat gebruiken in je beursstand?

  • Groot, groter grootst

Kies voor het grootst mogelijke scherm. Natuurlijk moet dit wel passen bij je stand, maar hoe groter de content, hoe beter deze opvalt, en hoe meer deze uitnodigt er naar te kijken.

  • Korte content

Er is niemand die minutenlang naar een video gaat staan kijken op jouw stand. En dat hoeft ook niet. Hou de lengte van de video/content daarom kort. Als richtlijn kun je 1 minuut aanhouden.

  • Content die verkoopt - what’s in it for me?

Content moet verkopen. Helpen om je bezoeker te overtuigen van jouw product of bedrijf. Hou dit in gedachten als je content maakt. Verplaats je in de schoenen van de bezoeker. Wat is voor hem of haar belangrijk? Waar zijn ze echt in geïnteresseerd? Welk “probleem” hebben ze en hoe kan jij dit voor ze oplossen?

“What’s in it for me” is de vraag die bezoekers zichzelf onbewust stellen. Produceer dan ook content die antwoord geeft op deze vraag. Eigenlijk heel vanzelfsprekend.

Toch zie ik in de praktijk nog steeds veel “bedrijfsvideo’s” die vooral gemaakt zijn vanuit de exposant. Video’s waarin het bedrijfspand, het wagenpark en de directeur een prominente rol spelen. Vaak zijn ze ook nog eens behoorlijk slaapverwekkend. Maar de vraag is natuurlijk vooral hoe interessant deze video’s werkelijk zijn voor een potentiële klant.

Een videowall op je beursstand?

Videowalls zijn eigenlijk megagrote beeldschermen. In de praktijk zijn het meerdere schermen die aan elkaar zijn gekoppeld waardoor content “levensgroot” afgespeeld wordt.

Door het formaat van deze schermen kunnen videowalls wél een rol spelen als het gaat om het trekken van de aandacht. Ook kunnen ze, met de juiste content, helpen bezoekers meteen duidelijk te maken wie je bent en wat je doet. Iets wat met “gewone” beeldschermen eigenlijk niet lukt.

Een struikelblok voor het integreren van een videowall in een beursstand is soms de prijs. Want goedkoop zijn ze niet. En ook bij een videowall, of misschien wel juist bij een videowall, is de content allesbepalend

Conclusie

Beeldschermen en monitoren in een beursstand (of beurswand) hebben een duidelijke functie, vooral als verkoopinstrument. Als je met bovenstaande do’s and don’ts rekening houdt dan kunnen ze helpen om jouw beursdeelname succesvol te maken.

Boek Beursmarketing Michel Rijnberg

Michel Rijnberg - ISYFAIR
Beursmarketing - en standbouwspecialist, auteur van "Scoren met je beursdeelname"

Wil je meer weten, vrijblijvend advies of een gratis 3D design aanvragen voor jouw volgende beursdeelname? Laat je gegevens hieronder achter en wij nemen snel contact met je op!