Wat is de beste plek voor jouw stand op een beurs?

07.12.2021

Als je van plan bent met een beursstand deel te nemen aan vakbeurs of publiekbeurs vraag dan zo snel mogelijk een plattegrond van de beurs aan bij de beursorganisatie. Hoe eerder hoe beter, want des te meer keuze heb je als het gaat om het kiezen van de beste plek.
Maar wat is dan de beste plek voor jouw beursstand? En welk plekken kun je beter mijden? In dit artikel lees je er alles over.

Publiekstrekkers waar je van kunt meeprofiteren

In zijn algemeenheid zijn plekken met catering, een terras of waar lezingen of seminars worden gegeven trekpleisters voor beursbezoekers. Als je rond deze plekken je stand hebt, dan zit je meestal goed. Zijn er bijzondere attracties te zien die vermoedelijk veel beursbezoekers aantrekken? Dan geldt daarvoor hetzelfde.

Je moet je echter wel realiseren dat die bezoekers in eerste instantie niet voor jou komen. Maar omdat je wel de kans krijgt de aandacht te krijgen, kun je met een slimme beursaanpak tóch meeliften op deze activiteiten van andere standhouders.

Beursorganisaties weten dit ook. Ze bieden daarom rondom deze publiekstrekkers vaak de wat grotere stand oppervlakten aan, zodat ze makkelijker meters verkopen. Het kan dus zijn dat je op de beste plekken meer vierkante meters moet afnemen. Is de plek echt goed, dan is dat zeker de overweging waard. Je geeft dan meer geld uit, maar zolang dit ook meer oplevert heb je daar waarschijnlijk geen probleem mee.

    Plekken bij de ingang of uitgang

    Plekken direct bij de ingang en uitgang vallen goed op en hebben veel traffic. Toch heb ik er niet altijd even goede ervaringen mee.

    Als bezoekers net binnenkomen, zijn ze nog niet gefocust op stands en standhouders. Ze hebben het vooral druk om te bekijken waar ze zijn, frummelen nog wat aan hun badge, zoeken hun collega, bekijken hoe ze gaan lopen, waar ze hun spullen kwijt kunnen enzovoort. Direct bij de ingang staan vind ik dan ook meestal niet zo’n goed plan.

    Hetzelfde geldt voor plekken bij de uitgang. De bezoekers hebben in gedachten de beurs al verlaten en de kans is groot dat ze je stand voorbijlopen zonder dat je de aandacht krijgt.

    Hoe bezoekers over een beurs lopen

    Als je op basis van een plattegrond gaat bekijken wat de beste plek is voor jouw stand, is het goed te weten hoe bezoekers meestal over een beurs lopen.

    De meeste bezoekers hebben de neiging om rechtsom te lopen wat natuurlijk te maken heeft met het feit dat we in Europa (behalve in Groot-Brittannië) rechts rijden en lopen. Stands aan de rechterkant van het gangpad krijgen dan ook meer aandacht dan stands aan de linkerkant. Dit geldt zeker voor kleine (tussen)stands. Een hoek, bijvoorbeeld rechts achterin, kan om die reden interessant zijn.

    Toch is het best lastig als je de situatie ter plekke niet kent om alleen op basis van deze algemene richtlijnen een goede plek uit te kiezen. Je bent enorm in het voordeel als je de beurs of locatie als eens eerder bezocht. Zo vroeg mogelijk inschrijven geeft je in ieder geval meer keuze. Ook de beursorganisator is meestal best bereid je te helpen. Het is trouwens opvallend hoe weinig standhouders persoonlijk contact hebben met de organisatie. Meestal blijft het bij de inschrijving alleen.

    Waar staan je concurrenten?

    Staan er directe concurrenten van jouw bedrijf op de beurs? Voor zover ze zich al hebben ingeschreven, kijk waar ze staan. Niet als criterium om wel of niet deel te nemen aan de beurs, maar wel om de ligging van hun stand ten opzichte van die van jou te bekijken.

    Ik heb er al menig keer een discussie over gevoerd, maar ik ben van mening dat het niet zo slim is om direct naast of tegenover je concurrent te staan. Nee, niet omdat je bang bent voor de concurrentie, want jij gaat het natuurlijk veel beter doen, 12 maar omdat het vanuit het oogpunt van de klant meestal niet prettig is.

    Stel je voor dat je zelf bezoeker bent. Je bent geïnteresseerd in een bepaald product. Laten we dat even product x noemen. Er staan twee leveranciers van product x op de beurs. Je stapt op de eerste af en hebt een plezierig en interessant gesprek met de verkoper. Je krijgt een kop uitstekende espresso en loopt uiteindelijk voorzien van een mooie product x-brochure de stand af. Je krijgt nog een warme handdruk van de verkoper die je vriendelijk uitzwaait omdat hij blij is met de goede lead en het fijne gesprek dat hij met je had.

    Direct naast de stand die je net hebt bezocht staat de andere leverancier van product x. De verkoper van deze stand heeft gezien dat je de concurrent hebt bezocht en ziet je lopen met de brochure. Natuurlijk wil ook hij jou graag spreken.

    Ga jij nu, terwijl je nog wordt nagestaard door die aardige verkoper van zojuist, naar de stand van de tweede leverancier? Jij misschien wel, maar veel bezoekers doen dit niet. Ze voelen zich hier toch wat ongemakkelijk bij, zo heb ik gemerkt. Daarom denk ik dat het beter is niet direct naast of tegenover je concurrent te staan. Tenzij je zeker weet dat ze als eerste bij jou komen natuurlijk.

    Wie is je buurman?

    Probeer ook te bekijken wie je (directe) buurman is. Is dit een grote en bekende speler in de markt met een grote aantrekkingskracht? Dan zou deze wel eens veel publiek kunnen trekken waar jij misschien van kunt meeprofiteren.

    Aan de andere kant, als deze “buurman” een veel grotere stand heeft als jij, bedenk dan ook dat zijn wel eens veel hoger zou kunnen zijn dan die van jou. En dat kán betekenen, afhankelijk van de ligging van de stand, dat deze een deel van het zicht op jouw stand wegneemt. Ook dat is een reden om te bekijken wie je directe buren zijn en, als dat mogelijk is, hoe hoog ze jun stand gaan bouwen.

    In welke hal ga je staan?

    Bij grote en internationale beurzen worden de exposanten verdeeld over meerdere hallen, meestal ingedeeld op basis van branche en type bedrijf. De verschillende aanbieders en concurrenten uit een bepaalde branche staan daardoor samen in dezelfde hal.

    Nou kan het een bewuste keuze zijn om juist in een andere hal te staan dan je concurrenten. Realiseer je dan echter wel dat er ook bezoekers zijn die deze hallen juist bezoeken op basis van aanbieders. Zeker als er veel hallen zijn waardoor de bezoeker keuzes moet maken. Daardoor zou je bezoekers die juist een type bedrijf als dat van jou zoeken, kunnen missen.

    Een goede plek is een deel van je beurssucces

    Een goede plek op de beurs kan een belangrijke factor zijn als het gaat om het resultaat van je beursdeelname. Geef dit dan ook de nodige aandacht tijdens de voorbereidingen van je beurs.

    Wil je meer weten over de beste plek op de beurs van jouw keuze of over wat voor jouw bedrijf of product de beste beursstand is? Neem dan contact met ons op voor een advies en voorstel op maat.

    Succes op de beurs!

    Boek Beursmarketing Michel Rijnberg

    Michel Rijnberg - ISYFAIR
    Beursmarketing - en standbouwspecialist, auteur van "Scoren met je beursdeelname"

    Wil je meer weten, vrijblijvend advies of een gratis 3D design aanvragen voor jouw volgende beursdeelname? Laat je gegevens hieronder achter en wij nemen snel contact met je op!