Opvallen met een kleine beursstand

7 tips om op te vallen met een kleine beursstand

22.02.2021

Het Calimero effect. Ach, ik heb maar een klein standje. Dat hoor ik wel eens als ik standhouders vraag wat hun plannen zijn voor hun komende beursdeelname.

De reden van een kleine stand kan een beperkt budget zijn, of beperkte verwachtingen van de beurs. Of ze willen het gewoon een keer proberen. Want de concurrent staat er ook. Op zich allemaal prima. Maar ook beurs of congres met een kleine stand kost serieus tijd en geld, dus haal eruit wat erin zit!

En ook met een kleine beursstand kun je een heel geslaagde beursdeelname realiseren. Size matters, maar niet altijd.

Tuurlijk, met een grote stand is het in basis gemakkelijker om bezoekers aan te trekken. Maar met deze tips haal je met jouw beursdeelname eruit wat er in zit. Ook met een kleine beursstand, pop-up stand of mobiele beurswand. Met als resultaat meer aandacht, bezoekers en leads van geïnteresseerden in jouw bedrijf. En dus een succesvolle beursdeelname.

OK, hier komen ze:

Tips voor een kleine beursstand
Tips voor kleine beursstand
Tips kleine beursstands

1. Verlichting

Bespaar niet op de verlichting. Te veel licht heb je eigenlijk nooit, of je moet de sfeer van een intiem kroegje willen neerzetten. Veel verlichting laat je stand veel beter opvallen. Daarnaast zorgt veel verlichting bijna altijd voor een professionelere uitstraling. En het omgekeerde is misschien nog wel meer waar; te weinig verlichting geeft je stand een armoedige uitstraling.

2. Vloerbedekking

Je vloerbedekking en de kleur ervan spelen een dominante rol als het gaat om de uitstraling van je stand. Bij kleine stands en bijvoorbeeld standaard standbouw ben je daarvoor vaak afhankelijk van wat er als onderdeel van de standhuur pakket wordt geleverd.

Mijn advies: probeer altijd af te wijken van wat er standaard wordt aangeboden. Want als je daarvoor kiest (meestal kun je kiezen uit tapijttegels in de beroemde kleuren saai blauw en slaapverwekkende grijs), dan weet je dus dat je precies hetzelfde krijgt als de buurmannen en buurvrouwen voor, naast en achter je. Niet de beste manier om er met jouw stand uit te springen. Kijk daarom of in je overleg met de beursorganisatie zelf je vloerbedekking kan leggen of laten leggen. Kies daarbij voor een mooie en afwijkende vloerbedekking, bedrukte vloerbedekking of PVC. Iets wat bedraagt aan een afwijkende, opvallende en professionele beursstand. Lees ook ons artikel https://ISYFAIR.nl/blog-en-tips/vloerbedekking-in-je-beursstand/

3. Graphics

Graphics (foto’s, illustraties, afbeeldingen etc.) spelen een hele grote rol als het erom gaat op te vallen met je beursstand. Een paar richtlijnen geef ik je alvast mee:

Less = more. Beperk het aantal foto’s en teksten tot het minimum. Zeker op een kleine beursstand is dit superbelangrijk. Minder foto’s zorgen er niet alleen voor dat de foto of foto’s die er wél op staan meer aandacht krijgen, deze foto(s) kunnen ook groter worden afgebeeld. Een groter betekent zichtbaarder.

Mensen kijken naar mensen. Wij zijn geprogrammeerd om naar ogen en mensen te kijken. Afbeeldingen van mensen trekken dan ook meer de aandacht dan afbeeldingen van producten bijvoorbeeld. Probeer hier met jouw merk of product gebruik van te maken.

Contrastrijke foto’s. Zorg voor contrastrijke foto’s van een goede kwaliteit. Heb je die niet? Overweeg dan om die te laten maken. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van stockfoto’s maar enige voorzichtigheid is daar geboden. Want heel vaak zien deze er “nep” en onecht uit. De personen zien er vaak nét even te correct, netjes en gepolijst uit. Onbewust voelen bezoekers dat. Met als resultaat dat ook jouw bedrijf of product er niet echt uitziet wat afbreuk doet aan het vertrouwen.

4. Teksten en communicatie

Laat niet alleen je foto’s maar ook je teksten spreken. Een goede tekst of slogan zorgt ervoor dat potentiële klanten meteen snappen wie je bent en wat je doet. En als deze tekst daarnaast ook nog prikkelt en verleidt, dan is de kans groot dat potentiële klanten even bij je stand blijven staan.

5. Acts, demonstraties en andere aandachtstrekkers

Een green Wall waar je jezelf op kunt laten fotograferen met een bekend persoon, een win-actie, virtuele games, Augmented Reality, productdemonstraties, acteurs op je stand, ik heb al heel veel voorbij zien komen op beurzen en stands.

Allemaal hebben ze als doel bezoekers te trekken en ervoor te zorgen dat deze blijven stilstaan en je beursstand bezoeken.

Het werkt. Mensen zijn kuddedieren en altijd op zoek naar entertainment. Hou er alleen wel rekening mee dat dergelijke attracties niet erg selectief zijn. Ze trekken niet alleen potentiële klanten aan maar ook “andere”, willekeurige bezoekers. Dat hoeft opzich geen probleem te zijn, mensen trekken ook weer andere mensen aan. Maar zorg er wel voor dat de standbemanning door het stellen van een of twee gerichte vragen snel filtert welke bezoekers echt interesse hebben in je product of bedrijf, en wie er alleen komt voor de attractie.

6. Beweging

Beweging trekt de aandacht. Maak hiervan gebruik op je stand. Grote beeldschermen waar snel bewegende video’s op animaties op te zien zijn, een machine die live op te stand aan het werk is, of een spreker die een presentatie houdt op je stand, beweging trekt per definitie de aandacht. OK, toegegeven, op een kleine beursstand zijn de mogelijkheden hiervoor beperkter maar met enige creativiteit is er zeker wat te attractiefs te bedenken.

7. Proactieve standbemanning en hostesses

Als je stand niet “als vanzelf” voldoende de aandacht trekt, zorg dan voor een proactieve standbemanning die er voor zorgt dat je wél de aandacht krijgt van bezoekers. Ook hostesses kunnen hierin een rol spelen. Laat deze bijvoorbeeld iets uitdelen om zo in contact te komen. Door een goede vraag te stellen kunnen ze vervolgens een bezoeker classificeren en eventueel overdragen aan het salesteam.

Deze tips helpen je het resultaat van je beursdeelname te vergroten, ook met “slechts” een kleine stand. Wil je weten hoe we je nog meer kunnen helpen en adviseren? Of ben je voor jouw beursdeelname op zoek naar een beurswand, presentatiewand of mobiele (zelfbouw) beursstand? Dan zouden we het leuk vinden met je in contact te komen om met elkaar van gedachten te wisselen!

Boek Beursmarketing Michel Rijnberg

Michel Rijnberg - ISYFAIR
Beursmarketing - en standbouwspecialist, auteur van "Scoren met je beursdeelname"