Virtuele beursstands

Virtuele beursstands

15.01.2021

Door het afzeggen van de meeste beurzen zijn organisatoren en exposanten naarstig op zoek naar alternatieven. Het organiseren van virtuele beurzen is er daar een van, en de afgelopen maanden hebben we er veel voorbij zien komen. Alhoewel deze in onze ogen geen vervanging zijn voor “live”- beurzen - zie ook virtuele beurzen - hebben ze wél een duidelijke en interessante functie.

Als je als exposant hebt besloten om deel te nemen aan een virtuele beurs, dan heb je een virtuele beursstand nodig.

Hiervoor heb je in principe 2 keuze mogelijkheden:

1. Je huurt bij de beursorganisator die de virtuele beurs organiseert een “standaard” virtuele beursstand. Daarbij kun je meestal kiezen uit een paar varianten. Deze virtuele beursstand maakt vervolgens deel uit van het online platform - de virtuele beurs - van de beursorganisator.

2. Je ontwikkelt zelf een virtuele beursstand helemaal in de stijl en CI van je merk of bedrijf.

Deze beursstand:

  • wordt vervolgens door de beursorganisatie geplaatst binnen het online platform van de virtuele beurs
  • plaats je op je eigen website of server. De beursorganisator maakt vervolgens een link naar jouw virtuele beursstand.

Functie/doel van een virtuele beursstand

Net als bij een “echte” beursstand heeft ook je virtuele stand een aantal super belangrijke functies:

  • Gezien worden
  • Bezoekers even aan het denken zetten (hé, wat is dit? Is dit wat voor mij?)
  • Interesse opwekken
  • Aanzetten tot het leggen van contact, bijvoorbeeld door de chatfunctie te gebruiken, een aanvraag of een aankoop te doen, of door het achterlaten van contactgegevens.
  • Je merk of bedrijf profileren en onder de aandacht brengen.

Welke functie en functionaliteiten hebben een virtuele beursstand?

Deelnemen aan een virtuele beurs doe je om dezelfde redenen als het deelnemen aan een echte beurs. Je neemt deel aan een (virtuele) beurs omdat je in contact wilt komen met klanten en potentiële klanten, en omdat je jouw merk of bedrijf wil promoten. Jouw virtuele stand is daarbij het middel tot het doel. Door het inbouwen van een aantal functionaliteiten in de stand verlaag je de drempel voor bezoekers en bereik je sneller jouw beursdoelstellingen.

Bij deze functionaliteiten kun je denken aan:

  • Chatfunctie - hiermee kunnen bezoekers contact leggen, en kun je als exposant meteen reageren op vragen van bezoekers.
  • Downloadfunctie - hiermee bied je bezoekers de mogelijkheid meteen product - of andere informatie te downloaden, bijvoorbeeld als PDF.
  • Video (s) - door het tonen van video’s kun je informeren, bezoekers vermaken of ze interesseren in je product.
  • Videoconferentie en seminars - door online seminars te geven kun je kennis delen, autoriteit opbouwen, aan je imago werken en contacten genereren.
  • Producten bestellen - door je virtuele beursstand te koppelen aan een webshop kunnen bezoekers meteen producten of diensten afnemen.
  • Contactaanvraag - bezoekers laten hun gegevens achter waarna het salesteam de contacten kan opvolgen.
Virtuele beursstands
Virtuele beursstand

Aan welke eisen moet een virtuele beursstand voldoen

Net als bij echte stands moeten ook virtuele beursstands voldoen aan een aantal eisen om echt succesvol te zijn:

  • Duidelijke beursstand-communicatie - wie ben je en waarom zou ik daar als bezoeker interesse in kunnen hebben. Dit aspect is bij een virtuele beursstand zo mogelijk nóg belangrijker als bij een echte stand. Op een live beurs lopen bezoekers je stand voorbij als ze niet snappen wie je bent, wat je doet en waarom dat interessant voor ze is, online bezoekers verlaten je stand in slechts één muisklik.
  • Vertaling CI en huisstijl - de uitstraling van je virtuele beursstand moeten kloppen en passen bij je overige communicatie.
  • Techniek - uiteraard moet de techniek op orde zijn en vlot en probleemloos werken. Niets is irritanter dan lange laadtijden van applicaties. Duurt het te lang, dan is een bezoeker weg.
  • Interactie - interactie maakt het verschil tussen een 2D- Website en een 3D virtuele beursstand.
  • Beleving - je virtuele beursstand moet meer zijn dan alleen een soort van micro - website of link naar je bedrijfswebsite. Met een visueel aantrekkelijke stand met voldoende interactie mogelijkheden kun je de bezoekers vermaken en verleiden.

Maar wie heeft nou eigenlijk je stand bezocht?

Een nadeel van virtuele beursstands is dat je niet zomaar kan zien wie jouw stand bezoekt. Op een echte beursstand kan een proactieve standbemanning bezoekers aanspreken en contact leggen, op een virtuele beursstand is dat een stuk lastiger. Als je echter interessante content aanbiedt dan zijn bezoekers vaak wel genegen om bijvoorbeeld hun emailadres achter te laten.

Wat kunnen we bij ISYFAIR voor je betekenen als het gaat om het ontwikkelen van jouw virtuele beursstand?

Wij zijn al 30 jaar specialist in het ontwerpen en ontwikkelen van beursstands. Wij weten hoe een succesvolle beursstand eruit moet zien, en gebruiken deze kennis ook om jouw virtuele beursstand te ontwikkelen.

Zo ontwikkelen wij voor jou snel en effectief een succesvolle virtuele beursstand:

1. Aan de hand van jouw briefing gaan onze 3D designers aan de slag om eerste concept te ontwikkelen.

2. Na jouw goedkeuring en eventuele aanpassingen integreren we alle benodigde digitale faciliteiten en klikbare infopunten (hotspots/pins).

3. Als alles helemaal naar je zin is en perfect werkt, leveren we virtueel jouw beursstand op.

4. Vervolgens kun je de virtuele stand gebruiken waar je maar wil. Op een virtuele beurs waar je aan deel neemt, op je website, Social Media of op andere online platforms.

Wat we ook doen is het omzetten van een echte beursstand, die we voor je bouwen op locatie, omzetten in een digitale, virtuele versie. Dit virtuele “tweeling broertje” van je échte stand kun je dan 365 dagen per jaar gebruiken als extra marketing instrument op bijvoorbeeld je website of op Social Media.

Boek Beursmarketing Michel Rijnberg

Michel Rijnberg - ISYFAIR
Beursmarketing - en standbouwspecialist, auteur van "Scoren met je beursdeelname"