Virtuele beurzen

Virtuele beurzen

21.12.2020

Omdat de meeste beurzen tijdens de Corona pandemie worden afgelast of uitgesteld, zijn er verschillende alternatieven bedacht in de vorm van online events met als doelstelling relaties en leveranciers met elkaar samen te brengen: virtuele beurzen.

Beursorganisatoren bieden “online-standhouders” een virtuele beursstand aan waarmee ze in contact kunnen komen met online beursbezoekers. Deze bezoekers kunnen, lekker thuiswerkend met een kop koffie in de hand, van achter hun laptop of desktop de virtuele beurs bezoeken.

Er zijn al behoorlijk wat van dergelijke virtuele beurzen gehouden, met wisselende resultaten.

Zijn virtuele beurzen een alternatief voor échte beurzen?

Nee. Naar onze overtuiging niet. Beurzen zijn per definitie een ontmoetingsplaats voor mensen waarin het juist draait om persoonlijke, echte contacten. Zonder deze persoonlijke contacten is er dus eigenlijk geen beurs.

Maar betekent dit dat virtuele beurzen geen bestaansrecht hebben?

Nou nee, dat is ook te kort door de bocht. Virtuele beurzen kunnen een echte beurs dan misschien niet vervangen, ze hebben wél een functie.

Virtuele beurzen gaan een stap verder dan websites, online leveranciers-overzichten en startpagina’s omdat ze gebruik maken van 3D en 4D technieken en van interactie. Daarmee wordt beleving toegevoegd aan een instrument dat in basis niet veel meer is dan een “verzamelwebsite”.

Deze beleving maakt het bezoeken van een virtuele beurs leuk, attractief, informatief en interactief. En ja, het geeft een klein beetje het idee van het bezoeken van een echte beurs. De uitdaging bij een virtuele beurs zit ‘m dan ook grotendeels in “de verpakking” en de mate van attractiviteit en interactiviteit. Mensen die van achter hun computer een beurs bezoeken blijken bijzonder snel afgeleid, en verlaten de virtuele beurs weer net zo snel als dat ze deze bezochten.

Hybride beurzen

Er zijn mensen die roepen dat virtuele beurzen de toekomst zijn, ook na de corona pandemie. Bij ISYFAIR zien we dat anders.

Virtuele beurzen hebben nu, tijdens de pandemie, wél een tijdelijke functie. Om zo een klein beetje het gat door het uitvallen van beurzen te dichten, en te voorzien in de behoefte aan kennis, informatie en (online) contact.

Dat virtuele beurzen na de corona pandemie, hopelijk in het voorjaar van 2021, weer helemaal passé zijn, dat geloven we dan ook niet. Waar we n.l. wel wat in zien zijn z.g. hybride beurzen. Oftewel live events, echte beurzen, met daaraan gekoppeld een virtuele beurs.

The best of both worlds, zeg maar.

De virtuele beurs is dan voor de beursorganisatie een extra marketingtool om voor haar standhouders, en daarmee voor haar eigen beurs, extra exposure en bezoekers te genereren. En met deze virtuele beurs wordt de lengte van de beurs enorm verlengd van slechts enkele beursdagen (de échte beurs) tot zomaar vele maanden of zelfs jaren.

Virtuele beursstands
Virtuele beursstand

Waarin kan ISYFAIR een rol spelen als het gaat om virtuele beurzen?

Alhoewel een virtuele beurs wezenlijk anders is dan een echte beurs, zijn er ook veel overeenkomsten.

Onze expertise en lange ervaring omvat veel elementen die ook voor de totstandkoming van een virtuele beurs heel belangrijk zijn:

  • Kennis van beursstands
  • Kennis van 3D design en stand ontwerp
  • Kennis van het gedrag van beursbezoekers
  • Kennis van beursmarketing

Al deze elementen zijn de basis voor het ontwikkelen van een geslaagde virtuele beurs. Zonder deze elementen geen succesvolle online beurs.

Wat daarnaast uiteraard nog superbelangrijk is, is de technische realisatie en omzetting daarvan. Onze ideeën, ontwerpen en concepten worden daarbij vertaald naar de uiteindelijke virtuele beurs.

Hiervoor maken we bij ISYFAIR gebruik van een netwerk aan ervaren (IT)-specialisten met verschillende disciplines en specialisaties. Samen met hen zorgen we ervoor dat de doelstellingen van onze klanten worden gerealiseerd, en de virtuele beurs een succes wordt. Meer weten? Neem contact met ons op!

Boek Beursmarketing Michel Rijnberg

Michel Rijnberg - ISYFAIR
Beursmarketing - en standbouwspecialist, auteur van "Scoren met je beursdeelname"